Pilvi Nummi
Sosiaalisen
median yleistymisen myötä on vihdoin tapahtumassa se, mitä yli kymmenen vuotta
sitten ennustettiin: internet muuttaa suunnittelun käytäntöjä. Verkosta on
tullut kansalaisyhteiskunnan vaikuttamisen väline ja sitä kautta aktiiviset
kansalaiset haastavat hallinnon, myös kaupunkisuunnittelun toimintatapoja.
Tahdoimme tai emme, myös kaupunkisuunnittelun toimijoiden on aika hakea oma
roolinsa sosiaalisen median kentältä.
Selvitin
Sosiaalinen media kaupunkisuunnittelussa -kyselyllä suunnittelun parissa
toimivien asenteita, odotuksia, koettuja esteitä ja toimintatapoja. Kysely
herätti runsaasti kiinnostusta ja vastaajia kertyi yli 220. Tämä kiinnostus ja
saamani positiivinen palaute kertovat, että aihe on ajankohtainen juuri nyt.
Työkaluista ja tavoitteista
Kyselyn
perusteella yleisimmät some-kanavat vastaajien organisaatioissa ovat Facebook,
Twitter, blogit ja YouTube. Lista ei ole yllättävä, ja se noudattelee
Kuntaliiton verkkoviestintäkyselyn tuloksia. Mielenkiintoisempaa onkin se, että
työntekijöiden ja organisaatioiden some-työkalusetti on erilainen: työntekijät
käyttävät työtehtävissään myös sellaisia välineitä, joita organisaatioissa ei
ole käytössä. Kuvassa 1 näkyy, mitkä työkalut ovat vastaajien mukaan käytössä
heidän omassa organisaatiossaan ja mitä he itse käyttävät työssään. Esimerkiksi
pikaviestisovellukset, LinkedIn ja SlideShare ovat työntekijöiden omassa
käytössä suositumpia kuin organisaatioiden käytössä. Organisaatioiden
kannattaisikin tarkemmin selvittää ja ottaa huomioon, mitä some-työkaluja
työntekijät omaehtoisesti käyttävät.
Kuva
1. Mitä sosiaalisen median työkaluja käytätte?
(Klikkaa kuva suuremmaksi.)
Lähde: Nummi 2016.
|
Suunnittelussa
sosiaalista mediaa käytetään eniten tiedon keruuseen ja suunnitelmien
keskusteluttamiseen (kuva 2). Näyttää kuitenkin siltä, että tässä kohtaa
somea käsitetään hyvin väljästi ja siihen lasketaan mukaan myös karttakyselyt,
kuten esimerkiksi eHarava. Itse luokittelen kyselyt kuitenkin muihin
verkko-osallistumisen välineisiin, koska ne ovat yleensä yksisuuntaisia
tiedonkeruuvälineitä. Kyselyissäkin voi
nykyään olla myös toimintoja, jotka mahdollistavat monensuuntaisen
vuorovaikutuksen, esimerkiksi muiden vastaajien vastausten kommentoinnin.
Kuva 2. Miten olette käyttäneet sosiaalista mediaa suunnittelussa?
(Klikkaa kuva suuremmaksi.) Lähde: Nummi 2016. |
Toimintasuunnitelman tekeminen kannattaisi
Ilman kyselyäkin tiedämme, että osa
työntekijöistä käyttää sosiaalista mediaa työtehtävissään, osa vain
vapaa-ajalla ja osa taas on kokonaan somen ulkopuolella. Toisaalta kyselyni
osoittaa, että sosiaalinen media on jo tullut kaupunkisuunnitteluun, mutta sen
rooli on vielä epäselvä. Suurimpina esteinä sosiaalisen median käytölle
vastaajat mainitsivat muun muassa negatiiviset asenteet somea kohtaan sekä
puutteellisen osaamisen ja ohjeistuksen. Useat vastaajat kaipasivat somen
käytölle organisaation ja esimiehen tukea sekä sovittuja pelisääntöjä.
Toimintasuunnitelman tekeminen olisikin
tarpeen sekä toiminnan että työntekijöiden kannalta. Uskon, että sosiaalisessa
mediassa kannattaa olla mukana, eikä kaupunkisuunnittelussa ole asioita, joita
somessa ei käsiteltäisi. Kysymys ei siis oikeastaan enää ole siitä, käytetäänkö
sosiaalista mediaa vai ei, vaan siitä, miten sitä käytetään.
Voit lukea lisää kyselytutkimukseni
tuloksista kahdesta blogikirjoituksesta:
- Sosiaalinen media kaupunkisuunnittelussa –keskustelua odotuksista ja esteistä (vieraileva kirjoitus Kaupunkiaktivismi
metropolin voimavarana -hankkeen blogissa)
- #KaupSuSome-esimerkkejä kartalla (omassa
Julkisesti nähtävillä -blogissani)
Kirjoittaja
tutkii sosiaalisen median käyttöä kaupunkisuunnittelussa
väitöskirjatutkimuksessaan Aalto-yliopistossa ja työskentelee kaavoittajana
Sipoon kunnassa.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti