tiistai 15. maaliskuuta 2016

Kaupunki taskussasi


Henrik Saari, Sami Makkula

”Kyllä minua kiinnostaa vaikuttaminen ja kotikaupunkini asiat, mutta kotiin ei tule lehteä ja kuka muka ehtii osallistua kaupungin järjestämiin tilaisuuksiin?”

Monen meistä on helppo yhtyä näihin ajatuksiin. Etenkin jos sattuu elämään ruuhkavuosia tai vapaa-aika täyttyy jo muuten harrastuksista ja vastuutehtävistä. Välillä myös kaupunkien tarjoamat osallistumistavat kaipaisivat asukaslähtöisempää otetta.

Näiden havaintojen pohjalta Lahdessa lähdettiin kehittämään Pocket City -mobiilisovellusta. Tarkoitus ei ole korvata kaupunkien olemassa olevia palautekanavia tai esimerkiksi työpajoissa tehtävää yhteissuunnittelua. Pocket City pyrkii avaamaan uusia, aiempaa nopeampia väyliä asukkaille osallistua kaupunkinsa kehittämiseen. Pyrkimys on myös tarjota kaupunkien edustajille kätevä tapa saada kansalaisten asiantuntemusta suunnittelun tueksi.

PocketCity on kaupunkikokemukseen keskittyvä sovellus, joka tuo yhteen kaupungin kehittäjät ja kaupunkilaiset. Sovelluksen avulla voidaan esimerkiksi selvittää, minkälaisia tunteita kaupungin eri kohteet aiheuttavat tai vertailla miten eri kaupungit koetaan. Sovelluksessa kaupunkikehittäjät voivat laittaa alulle erilaisia haasteita kaupunkilaisten ratkaistavaksi. Haasteet voivat kestää viikosta vuoteen ja yhteiskehittämisen aiheet voivat vaihdella puistonpenkeistä aina asuinalueen kaavoitukseen.

Haluttavuus puntariin

Bay City Play -hanke käynnistyi keväällä 2015. Rahoitusta työhön on saatu Kaupunkitutkimus ja metropolipolitiikka -hankerahoituksen kautta. Hanketta vie eteenpäin Lahden ammattikorkeakoulu, ja Lahden kaupungin maankäyttö ja aluehankkeet -yksikön edustajat ovat olleet tiiviisti mukana kehittämisessä. Lahtelainen Tingleware taas on tuonut projektiin kokemusta mobiilisovellusten tekemisestä ja pelillisistä menetelmistä. 

Ideoita sovelluksen toiminnallisuuksiin haettiin kahdella opiskelijatyöryhmällä kesällä 2015. Tuloksena syntyi konsepteja, joissa yhdistettiin hauskuutta ja hyödyllisyyttä. Kehitystyöhön on osallistunut myös käyttäjälähtöisen suunnittelun asiantuntijoita, käytettävyyden osaajia, graafikoita sekä palvelumuotoilijoita. Ideoinnista ja prototyypeistä olisi syntynyt useampikin sovellus, mutta tiimin on täytynyt tiivistää tekemisensä yhteen hyödylliseen työkaluun.
Pocket City sovellusta kehitettiin opiskelijatyöpajoissa kesällä 2015. Niissä syntyi hyvin erilaisia näkemyksiä siitä, kuinka pelillisyydellä voidaan motivoida mukaan kaupunkikehittämiseen. Kuvassa monialainen ja kansainvälinen Summer School -työpaja.
Haasteeksi onkin tullut valinnan vaikeus, sillä kaikkia ideoita ei voi toteuttaa, tai ne liittyivät aivan toisenlaiseen genreen. Mobiili formaattina on haastava tapa tiivistää toiminnallisuuksia. Mobiililaitteita käytetään ajallisesti kauan, mutta ajankäyttö yhtä sovellusta tai toimintoa kohden on varsin lyhyt, ja käyttäjät hyppivät sovelluksesta toiseen nopeasti. Sovelluksen haluttavuus onkin noussut tärkeään asemaan. Sitä ei käytettäisi, jos se ei vaikuta hauskalta ja hyvännäköiseltä.

Lähde mukaan

Pocket City -sovelluksesta pyritään julkaisemaan ensimmäinen julkinen versio kesään 2016 mennessä. Sovellusta voi lähteä pilotoimaan kesästä 2016 lähtien.

Kehitystiimi haastaakin muut kaupungit testaamaan sovellusta!
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: sami.makkula@lamk.fi
 
Kirjoittajat ovat työskennelleet alusta lähtien hankkeessa. Sami Makkula työskentelee projektipäällikkönä Lahden ammattikorkeakoulussa. Henrik Saari työskentelee vuorovaikutussuunnittelijana Lahden kaupungin maankäyttö ja aluehankkeet -yksikössä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti