maanantai 12. toukokuuta 2014

Kalasatamalaiset kokoontuvat Fisuverkossa


Niina Ahtee
 
Kalasataman oma verkkopalvelu Fisuverkko on suunnattu kaikille alueesta kiinnostuneille: yrityksille, työssäkäyville, opiskelijoille, vierailijoille ja erityisesti Kalasataman asukkaille. Fisuverkosta löytyy helposti kaikki ajankohtainen tieto Kalasatamasta ja sen lähiympäristöstä.

Verkkopalvelu Fisuverkossa on kolme tasoa; julkinen, kirjautunut sekä asukaskäyttäjä. Julkiset sisällöt ovat avoinna kaikille Kalasatamasta kiinnostuneille. Ne auttavat tutustumaan alueen taloyhtiöihin, palveluihin ja ihmisiin. Kirjautunut käyttäjä voi lisäksi osallistua keskusteluihin, lisätä kuvia kuvagalleriaan sekä kierrättää ja lainata tavaraa tavaratorilla.

Fisuverkon tavoitteena on erityisesti helpottaa Kalasataman asukkaiden arkea. Verkkopalvelun toiminnan sydän on asukkaille postitettava avainkoodi, jolla yhden ruokakunnan jäsenet tunnistautuvat oman asuntonsa asukkaiksi Fisuverkossa.

Näin asukas saa käyttöönsä taloyhtiösivun, pihaparlamentin ja oman asunnon palvelut. Taloyhtiösivulla asukaskäyttäjä voi osallistua keskusteluihin, käyttää kuvagalleriaa ja lisätä tai lainata tavaraa tavaratorilla. Erona julkisiin sisältöihin on, että taloyhtiösivun sisällön näkevät vain kyseisen taloyhtiön asukkaat. Pihaparlamentti taas tarjoaa saman yhteispihan ympärillä olevien taloyhtiöiden asukkaille keskustelufoorumin ja ilmoitustaulun. Porakonettaan ei siis tarvitse lainata naapuria tai pihapiiriään kauemmas.

Kalasataman asukas voi tehdä sauna- tai kerhotilavarauksen sähköisestä varauskalenterista. Varauskalenteri soveltuu hyvin monenlaisten resurssien varaamiseen, esimerkiksi taloyhtiön yhteisessä käytössä oleva pyörä tai vene voidaan lisätä varauskalenteriin asukkaiden käytettäväksi.

Muistatko kuka on taloyhtiösi isännöitsijä ja huoltoyhtiö vai käytkö tarkistamassa ne aina rappusi ovesta? Kalasatamalaisen ei tarvitse muistaa, koska Fisuverkossa vikailmoitus tai palaute voidaan lähettää suoraan oman taloyhtiön toimijoille. Järjestelmä tunnistaa asukkaan ja lisää automaattisesti lähettäjän tiedot viestiin. Asukkaan tarvitsee vain täyttää kuvaus viasta. Vikailmoitukseen voi halutessaan liittää kuvan. Palautteen lähettäminen onnistuu kätevästi myös tabletilla tai älypuhelimella, koska sivusto skaalautuu kaikille laitteille ja näytöille.

Asukas voi kerätä omaan kansioonsa asuntonsa tärkeitä tietoja ja näin kerryttää asuntonsa historiaa. Omaan kansioon tallennetut tiedostot ovat henkilökohtaisia, mutta halutessaan asukas voi jättää tiedot tehdyistä remonteista, kodinkoneiden käyttöohjeet ja vaikkapa seinämaalien sävykoodit seuraavalle asukkaalle.

Tänä päivänä on olemassa monia erilaisia mahdollisuuksia jakaa tietoa ja tutustua lähialueen palveluihin sekä ihmisiin. Fisuverkon ei kuitenkaan ole tarkoitus toimia taas yhtenä uutena sosiaalisen median kanavana. Sen tavoitteena on olla virallinen kanava Kalasatamasta kiinnostuneille ja sen asukkaille. Palvelu on luotettava ja Fisuverkkoon liittyneet asukkaat voidaan todentaa oikeiksi asukkaiksi, toisin kuin esimerkiksi Facebook-ryhmässä. Uusi osakeyhtiölaki mahdollistaa sen, että Fisuverkkoa voitaisiin tulevaisuudessa käyttää myös äänestystilanteissa taloyhtiön hallituksen työn tukena.

Fisuverkko hyödyntää avointa dataa ja erilaisia rajapintoja. Helsingin Seudun Liikenne HSL tarjoaa reittioppaan rajapinnan käyttöoikeuden. Vikailmoitukset, jotka koskevat esimerkiksi katujen kuntoa tai rikkoutunutta liikennemerkkiä, menevät suoraan Helsingin kaupungin palautejärjestelmään. Palveluhausta löytyvät yksityisten palveluiden lisäksi myös julkiset palvelut, jotka tulevat Helsingin kaupungin rajapinnasta. Tulevaisuudessa Fisuverkko mahdollistaa monien erilaisten rajapintojen käytön tavoitteenaan helpottaa käyttäjien ja asukkaiden arkea.

Kirjoittaja työskentelee viestinnän harjoittelijana Art and Design City Helsinki Oy:ssä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti