Merkitsevätkö alati heikkenevä äänestysaktiivisuus ja
epäluottamus poliittista järjestelmää kohtaan suomalaisen demokratian
rapautumista? Onko kuntarakennekeskustelussa huomioitu tarpeeksi hyvin
kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksien tärkeys osana paikallisyhteisöä? Valtion
ja kuntien hallinnossa tapahtuu koko ajan ja edustuksellinen demokratia ei aina
välitä näkemystä siitä, mikä on esimerkiksi jonkin valtion hankkeen tai kunnan
suunnitelman todellinen vastaanotto kansalaisten ja kuntalaisten keskuudessa.
Maaliskuussa 2012 voimaan tullut laki
kansalaisaloitteesta velvoittaa eduskunnan ottamaan käsittelyyn lakialoitteen,
jonka on allekirjoittanut 50 000 äänioikeutettua. Ensimmäisessä
maaliskuussa 2013 eduskunnalle luovutetussa kansalaisaloitteessa vaadittiin
turkistarhauksen kieltämistä. Myös voimassa
oleva kuntalaki velvoittaa kuntia luomaan suoria osallistumis- ja
vaikuttamismahdollisuuksia kuntalaisille.
Valtio on viime vuosina näkyvästi tavoitellut julkisen
hallinnon avoimuutta ja kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä eri
ministeriöiden yhteisissä hankkeissa. Sähköisen asioinnin ja demokratian
SADe-ohjelmassa oikeusministeriö on luonut verkkoon uudenlaisen kansalaisten
osallistumisympäristön, jonka käyttäjiksi odotetaan kansalaisia, valtion
viranomaisia ja kuntia. Otakantaa.fi-sivuston tarkoitus on lisätä julkisen
hallinnon, kansalaisten ja kolmannen sektorin välistä vuorovaikutusta sekä
tarjota mahdollisuuksia uusien ajatusten levittämiselle. Kansalaisaloite.fi
-sivustolla voi luoda kansalaisaloitteita ja kerätä niille kannatusta. Viimeksi
mainitun rinnalla tulee toimimaan kuntalaisaloite.fi, joka on parasta aikaa
valmisteilla ja otetaan kevään kuluessa käyttöön. Jotta kuntalainen voi
lähettää palvelun kautta aloitteita omaan kuntaansa, tulee kunnan hyväksyä
kuntalaisaloitepalvelun käyttöönotto.
Kuntalaisaloite.fi-sivustosta ollaan rakentamassa
esteetöntä, kaikille avointa ja kaksikielistä palvelua. Tavoitteena on lisätä
aloitteiden määrää, parantaa niiden laatua ja yhdenmukaistaa nykyisiä kirjavia
käytänteitä. Monella kunnalla on jo käytössä oma sähköinen
aloitejärjestelmänsä, mutta käytännöt vaihtelevat suuresti. Turun kaupungin
kaupunkitutkimus- ja tietokeskus selvitti vuonna 2012 yhteensä 188 yli 5000
asukkaan kunnan verkkodemokratian tilaa. Näistä hieman alle puolella oli
käytössä sähköinen aloitejärjestelmä. Kuntalaispalautetta keräsi yli 90
prosenttia vastanneista kunnista, mutta pelkkä palautteen kerääminen ei ole
todellista kuntalaisten osallistamista eikä se lisää kuntalaisten kokemuksia
vaikutusmahdollisuuksista. Huolestuttava yksityiskohta Turun selvityksessä oli
se, että vain neljännes tutkimuksen kunnista välitti verkkosivuillaan
asukkailleen tietoa kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksista.
Oikeusministeriö on esittänyt, että kunnat voisivat halutessaan
liittää kuntalaisaloitepalvelun upotuksena sopivaan kohtaan omille verkkosivuilleen. Tällöin kuntalainen voisi nähdä oman kuntansa
kotivisuilla kotikunnassaan vireillä olevat aloitteet, ilmoittautua
kannattamansa aloitteen tukijaksi ja lähettää sähköisesti omansa kunnan
kirjaamoon, jonne oikeusministeriön ylläpitämä palvelu sen toimittaa. Kuntalaisaloitteen
laatija päättää siitä, alkaako hän kerätä aloitteelleen kannatusta palvelussa
vai lähettääkö hän sen palvelun kautta suoraan kuntaan. Aloitteen voi palvelussa tehdä omaan
kotikuntaansa tai kuntaan, jonka jäsen on. Suoraan kuntaan menevän aloitteen
tunnistautumiseen riittää aloitteen tekijän sähköpostiosoite. Ennen
aloitteeseen osallistumista kukin aloitteen kannattaja saa valita, haluaako hän
oman nimensä näkyvän aloitteen kannattajien joukossa. Aloitteiden kannattaminen
edellyttää käyttäjätietojen varmentamista vahvalla sähköisellä
tunnnistautumisella. Kunnan tulee käsitellä kaikki kuntalaisaloitteet ja
tiedottaa kerran vuodessa valtuustoa aloitteiden sisällöistä ja niille
tehdyistä toimenpiteistä. Suoraan valtuuston käsittelyyn menee yli kahden
prosentin kannatuksen kunnan äänioikeutetuista saanut aloite. Neuvoa-antava kansanäänestys
järjestetään, jos kansanäänestysaloite on saanut yli viiden prosentin
kannatuksen. Palvelu todella mahdollistaa vaikuttamisen, jos sen käyttö saadaan
leviämään ja vakiinnutettua Suomen kuntiin.
Kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksien kehittämiseen on
usein havahduttu vasta kuntaliitosten pakotettua uuden kunnan huomioimaan
reuna-alueittensa taajamien asukkaiden näkökulmia, ja usein varsin haastavassa
muutostilanteessa. Kunnan velvollisuus on ilmentää asukkaidensa tahtoa ja luoda
kuntalaisille toimivat osallistumis- ja vaikuttamiskanavat. Edustukselliseen
demokratiaan nojautuva itsehallinto vaatii rinnalleen myös muita tapoja
vaikuttaa, mutta on tärkeää, että kunnan poliittinen päätöksenteko,
virkamiesjohto ja kuntalaisten vaikuttamismahdollisuudet muodostavat toimivan
ja yhtenäisen vaikuttamiseen ja osallistumiseen nojautuvan kokonaisuuden. Uudet
teknologiset järjestelmät luovat tähän mahdollisuuksia, mutta on tärkeää
omaksua ne strategisesti osaksi kunnan päätöksentekoa ja käyttää niitä oikein.
Toimivat aloitejärjestelmät antavat kuntalaisille mahdollisuuden vaikuttaa
edelleen tärkeinä pidettyihin kotiseudun asioihin ja vahvistavat kunnan roolia
asukkailleen tärkeänä toimijana.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti