torstai 20. syyskuuta 2012

Mitä kaikkea Harava voikaan olla?

Niina Nieminen

Wikipediassa harava määritellään maatalouden, puutarhan ja kasvimaan työvälineeksi. Se koostuu varresta ja lavasta, jossa on piikkejä. Haravia on määrittelyn mukaan kolmenlaisia: heinäharavia, lehtiharavia ja rautaharavia. Nykyaikaisissa haravissa on yleensä muovista, teräksestä tai bambusta tehdyt piikit, kun taas ennen ne tehtiin puusta tai rautaharavissa koko lapa piikkeineen raudasta.

Viimeiset kolme kuukautta olen katsonut Haravaa vähän eri kantilta. Olen koettanut miettiä miten se voisi oikeasti toimia; palvella käyttäjäänsä, olla mahdollisimman helppokäyttöinen, yksinkertainen, mutta silti innovatiivinen ja yllättävä. Olla jotain muutakin kuin vain perinteinen lehtiharava, se Fiskarsin oranssi mustalla varrella, joka ensimmäisenä mieleen tulee.

Kyse on Asumisen ja Rakentamisen ePalvelut-hankkeesta, jossa yhtenä osakokonaisuutena toteutetaan Harava-kyselypalvelu. Harava on jo saanut Dimenteqin toimistossa aivan eri merkityksen ja sen näkökulman tuominen organisaatioiden käyttöön asettaa mielenkiintoisen ja haastavan tehtävän.

Mitä me sitten odotamme Haravan olevan? Fiilisten ja faktojen keräämisen Apple? Vaikuttamisen mahdollisuus ja tiedonkeruun edelläkävijä? Kyllä! Kaikkea tätä ja vielä enemmän. Palvelua voi jatkossa hyödyntää oikeastaan mikä tahansa organisaatio tai taho, jolla on tarve kartoittaa joko kokemusperäistä tai faktoihin perustuvaa paikkatietoa ympäristöstään, palveluistaan tai mistä tahansa aihealueesta.  Asumisen ja rakentamisen ePalveluiden kannalta Harava palvelee erityisesti kuntia ja viranomaisia, kohteena maankäytön ja asumisen suunnittelu sekä päätöksenteko. Palvelun käytön laajentamismahdollisuuksissa vain taivas on rajana – jos sekään.

Kun ajatusten oikein antaa liitää, Haravaa käyttävät tulevaisuudessa useat eri lentoyhtiöt ja lentokenttätoimijat. Palveluun saa ladattua lentokentän pohjapiirroksen, jonka turvallisuudesta, toimivuudesta tai mukavuudesta voidaan rakentaa erilaisia kyselyitä. Toimivuuteen voivat ottaa kantaa myös lentokentän työntekijät, joilla on omanlaisensa kokemus ja näkemys arjen toiminnasta kentällä. Useat lentoyhtiöt tarjoavat myös ilmassa asiakkailleen langatonta verkkoa ja lennon aikana asiakas voi vastata palvelutasoon tai matkustusmukavuuteen liittyvään kyselyyn. Samalla voidaan kysyä yleisesti matkustustottumuksia, suosikkikohteita tai ehdotuksia uusiksi reittilentokohteiksi.

Palataan takaisin maan pinnalle ja otetaan esimerkiksi taloyhtiö, jossa pihan perusparannukseen halutaan ehdotuksia ja mielipiteitä. Yhtiön hallitus voi koota Haravalla kysymyssarjan koskien pihan käyttöfrekvenssiä, yhtiössä asuvien lapsiperheiden määrää, pihapuiden sijainti ja kulkuväyliä. Näin ollen puuduttavaa kokousta ei aiheen tiimoilta tarvitse pitää, vaan pohjatiedot voidaan kerätä kyselypalvelun avulla. 

Tutustu  Harava-portaaliin!
 
Esimerkkejä on mielessä useita ja uskon, että ainakin suureen osaan niistä saamme oikeita esimerkkitapauksia ensi keväästä alkaen. Haravaa tehdään jo hyvää vauhtia - rennolla ja hyvällä meiningillä, mutta tiukasti projektin raamit kasassa pitäen. Valmis kyselypalvelu esitellään keväällä 2013. Sillä aikaa kun me pakerramme Haravan varressa, voit piipahtaa kyselypalvelun portaalisivuilla www.eHarava.fi, niin tiedät missä mennään.

Kirjoittaja on kyselypalvelu Haravan projektipäällikkö Dimenteq Oy:ssä

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti